Van mislukte foto naar toonbaar beeld

Een pleidooi voor de mislukte foto

Mislukte foto’s: ongetwijfeld staat jouw fotobibliotheek er ook vol mee. Erg? Nee, natuurlijk niet! De meeste foto’s zijn ‘leermomenten’. Juist door veel te fotograferen, leer je beter kijken. Maar vergis je niet: soms zit er meer leven in een mislukte foto dan je op het eerste gezicht zou denken. Het is net als een vervallen huis in de verkoop: je moet even door de slechte staat heen kijken om de potentie te zien. Een flinke opknapbeurt kan wonderen doen!

In een van mijn blogs noem ik ‘de tijd nemen voor een foto’ een belangrijke tip voor betere foto’s. Als je oog op iets moois valt, dan wil je er eigenlijk meteen naartoe rennen, de foto maken en dan op je schermpje kijken om te zien hoe mooi het wel niet geworden is. Vaak is het dan toch niet de ‘gouden foto’ geworden die je je had voorgesteld. De oplossing: eerst rustig kijken en dan pas fotograferen.

Klinkt simpel hè. Maar wat nu als het tijdens het fotograferen even niet mee zat? Dat je thuis de foto’s bekijkt en denkt: had ik nou maar iets meer zus of zo gedaan, iets beter belicht, wat beter gelet op de horizon, en zo nog een paar dingen. En dan krijgt die reeks het stempel ‘mislukte foto’s’ en kijk je er niet meer naar om. Maar dat is dus zonde!

Van mislukt naar ‘niet gek’

Laat ik met de billen bloot gaan 😉 en een mislukte foto uit mijn fotobibliotheek als voorbeeld nemen. Ik liep met vrienden door Den Bosch en wilde toch even een snelle foto maken van het beroemde straatje met uitzicht op de St. Janskathedraal. Resultaat: een scheve, suffe en contrastloze foto. Wat ik dan altijd als eerste doe, is rechtzetten wat onbedoeld scheef is. Daarna gebruik ik dan nog mijn good ol’ Smart Hoppa Lightroom-preset om te kijken of de foto nog ‘kleurpotentie’ heeft. Met wat duw en trekwerk kwam er in dit geval nog deze foto uit.

Mislukte foto, onbewerkt
Bewerkte foto in Lightroom Mobile

Van mislukt naar zwart-wit

In zwart-wit is het een heel ander verhaal. Omdat de originele foto zo contrastloos is, levert omzetting naar zwart-wit een grijzige foto op zonder sfeer. Om in zo’n geval nog de geest van de mislukte foto in de fles te krijgen, is selectieve bewerking de enige optie. Als je beeldelementen namelijk apart bewerkt, dan heb je veel meer regie over licht en donker in je foto. En dus ook hoe de kijker door je foto wordt geleid.

Met zowel Snapseed als Lightroom Mobile kun je selectieve bewerkingen maken. In deze blog lees je hoe dat werkt in Snapseed, maar ik heb deze foto bewerkt in Lightroom Mobile omdat ik dat het prettigste vind werken. Met penselen, kaders, verloopbalken kun je een gebied selecteren dat je wil bewerken. Je kunt daar heel ver in gaan en blijven ‘poetsen’ op je foto.

Maskers in Lightroom Mobile

In dit geval ging ik ‘los’ met 6 maskers (de roodgekleurde gebieden). Het doel was in dit geval om de foto veel contrast te geven, ook in de kathedraal op de achtergrond. De voorgrond wilde ik wat donkerder hebben, maar ik wilde het licht in de putdeksels niet verliezen. Uiteindelijk rolde er deze foto uit:

Mislukte foto van de St. Jan
Bewerkte afbeelding met maskers in Lightroom voor smartphone

Moraal van het verhaal: denk niet te snel dat een foto faliekant mislukt is en rijp voor de prullenbak. Pak er een goede bewerkingsapp bij en ga op zoek naar de kracht van het beeld en probeer dat aspect te benadrukken. Kortom: geef je mislukte foto’s een kans!

Lissabon - foto met tegenlicht