fbpx
HDR-fotografie: hulp of horror

HDR in de fotografie: handige hulp of hopeloze horror?

De HDR-functie op je mobiel is goud waard, want het zorgt voor een betere belichting, beter contrast en meer verzadigde kleuren in je foto’s. Toch gaan veel amateurfotografen compleet de mist in met HDR-fotografie. Resultaat: onrealistische over-the-top foto’s. Je reinste HDR-horror noem ik het. Maar waar gaat het nu precies mis?

Of het nu Auto HDR, Live HDR of Smart HDR heet; het principe blijft hetzelfde. Binnen een fractie van een seconde combineert je smartphone beelden met verschillende belichtingstijden tot één perfect belichte foto. Dankzij kunstmatige intelligentie weten smartphones steeds beter hoe ze moeten anticiperen op verschillende lichtsituaties.

Bij elke foto moeten ze kiezen: welke beeldelementen ga ik goed belichten en welke laat ik in hun eigen sop gaarkoken? Is het die boom, de auto, de wolkenlucht of toch die persoon rechts? Terwijl jij kijkt, kadert en afdrukt, voert je mobiel bizar veel berekeningen uit. En dat terwijl hij niet eens weet wat jou zo aantrok in het beeld. Eigenlijk gaat geen enkele moderne mobiel de mist in met HDR, of het moet om een snel bewegend onderwerp gaan.

HDR: Realisme of surrealisme?

Als je met een stel creatieven over HDR begint, kun je een stevige discussie verwachten met woorden als spectaculair, surrealistisch, kitsch en fake. Hoe je het ook wendt of keert: fotografen doen al decennia hun best om de toonschaal en doortekening van hun beelden zo groot mogelijk te maken. Maar wat ze ook doen: de meeste foto-pro’s houden zich daarbij aan een fotografisch realisme.

Originele foto met HDR

HDR-emulatie met Snapseed

Boven: foto gemaakt met iPhone SE in HDR en dezelfde foto nabewerkt met ‘HDR-emulatie’ in Snapseed.
Onder: dezelfde foto, maar dan met subtiele nabewerking. Sleep met de verticale witte balk om het verschil te zien.

 Originele foto met HDR

Foto subtiel bewerkt

In fotogroepen op Facebook zie ik de laatste tijd opvallend veel foto’s die die realistische grens ver achter zich laten. Soms kan dat bijzondere surrealistische werelden opleveren, maar in de meeste gevallen is het gewoon te veel van het goede. Net zoals jurylid Anouk in The Voice of Holland het vaker aangeeft: “Je kunt heus wel zingen, maar dit was allemaal too much.”

Te ver doorkloppen

Opvallend genoeg maken de meeste foto-inzenders met doorgedraafde HDR-foto’s gebruik van de bewerkingsapp Snapseed. En da‘s een prima app: gebruiksvriendelijk, veel functies en nog gratis ook. Het gevaar van deze en andere bewerkingsapps is dat je aanpassingen in al je enthousiasme te ver doorvoert. Te veel scherpte, te veel kleurverzadiging, te veel drama, te veel ‘glamour glow’.

En je weet het: te lang slagroom kloppen maakt hem niet beter. Een ervaren slagroomklopper weet wanneer-ie moet stoppen. En dat geldt ook voor HDR-fotografie.

Het summum van ‘te ver doorkloppen’ is de HDR-foto van je smartphone nóg een keer door de HDR-emulator van Snapseed halen. Dat is het punt dat Anouk met afschuw de oordoppen uit haar oren trekt. Getverdemme!

Want wat gebeurt er dan? Het natuurlijke verschil tussen licht en donker verdwijnt, schaduwen ogen te licht, witte wolken krijgen grijs/zwarte vlekken, en er ontstaan rare lichtranden om donkere onderwerpen. Het zijn dit soort beeldverkrachtingen die HDR een slechte naam bezorgen.

Als de lucht grijs/zwarte vlekken gaat vertonen, dan weet je dat je te ver bent gegaan!

Trap dus niet in die valkuil. Laat de HDR-functie van Snapseed links liggen als je foto al een met een flinke dosis HDR is gemaakt. Maak geen boter van je slagroom!

Meer fototips
Macrofoto net Moment Macro 10x Lens
Review: Moment Macro-telefoonlens voor iPhone, Galaxy, Pixel en OnePlus