fbpx
Review iPhone-lenzen

Getest: 3x telelens voor iPhone: Black Eye, Ulanzi en Moment

Als je een ‘gewone’ iPhone 11 of 12 hebt (dus geen Pro-model), dan kun je fotograferen met de standaardlens en een ultragroothoeklens. Een telelens zit er niet op, en die ga je vroeg of laat toch missen. In deze blog houd ik 3 telelenzen voor de iPhone tegen het licht (letterlijk!): De Moment Tele 58mm, de Ulanzi Telephoto 65mm en de Black Eye Portrait Tele. De prijsverschillen zijn flink, maar is de duurste ook de beste?

Hoe kom ik bij deze vergelijkende test? Dat zit zo. In 2020 kocht ik de Moment 58mm telelens voor mijn iPhone XR, dus die heb ik al een tijdje. Maar lezers van mijn review wezen mij erop dat de prijzen fors waren gestegen. Wat bleek? Het Amerikaanse Moment besloot begin 2021 om hun producten niet meer gratis naar Nederland te verzenden. Nu is die 16 dollar aan verzendkosten nog wel te overzien, maar als je bedenkt dat er ook nog 23% aan invoerrechten bijkomen, dan krab je jezelf nog eens even achter de oren. Opeens kost die telelens dan geen 110 euro, maar bijna 152 euro. En dan zit er nog geen hoes bij die nodig is om de Moment-lens te kunnen gebruiken.

Toch heb ik pas een hoes gekocht voor mijn iPhone 12 Pro, want ik wil die lenzen natuurlijk wel blijven gebruiken. Maar ik begrijp heel goed dat de spulletjes van Moment, hoe goed ze ook presteren, voor veel mensen een brug te ver zijn. Het vervelende is dat er nauwelijks goed verkrijgbare alternatieven bestaan.

Wasknijper of clip

De meeste opzetlenzen die op de markt verkrijgbaar zijn, moet je op je smartphone klemmen met een clip of een soort van wasknijper. Dat werkt, maar je moet de opzetlens wel heel precies over de cameralens van je smartphone plaatsen, anders zie je donkere hoeken of wordt het beeld onscherp.

Een ander nadeel van die clip en wasknijper is dat ze slecht samengaan met een hoesje. Zelfs een relatief dun hoesje zorgt ervoor dat de lens onvoldoende contact kan maken met de smartphone-camera. En ook dat levert wazige beelden op, vooral in de hoeken van je foto’s. Het enige wat er dan op zit als je zo’n externe lens wil gebruiken, is fotograferen met een flinterdunne hoes, of helemaal geen hoesje. En dat is nogal een risico voor je dure smartphone.

Op deze website heb ik al vaker laten vallen dat ik het fotograferen met clip of wasknijper ‘verre van ideaal’ vind. Het precies positioneren voor de lens, het gedoe om de hoes eraf te halen: het is gewoon niet handig.

Hoesjes voor iPhone 11 en 12

Wat wél heel goed werkt is een smartphonehoes die speciaal bedoeld is voor het koppelen van smartphone-lenzen. In de hoes zit een schroefdraad of bajonetvatting die ervoor zorgt dat je de lens altijd op precies de juiste plek aanbrengt. Grote voordeel: je lens zit altijd goed.

Het lenzensysteem van Moment is zo gewild omdat het werkt met een bajonetvatting. Je hoeft de lens maar een kwartslag te draaien om hem aan je iPhone te koppelen. Maar ja, die prijzen hè.

Nu worden de smartphone-lenzen van Black Eye en Ulanzi verkocht als wasknijper- en clip-lenzen. Maar in de webshop van fotowinkel Pixigo zag ik opeens hoesjes van Black Eye voor de iPhone 11 en 12, speciaal voor de Black Eye lenzen met schroefdraad. Maar daar passen natuurlijk ook andere lenzen met schroefdraad op, waaronder de telelens van Ulanzi.

Van fotowinkel Pixigo mocht ik die hoes en de telelenzen van Ulanzi en Black Eye lenen voor een heuse vergelijkingstest. De prijsverschillen zijn flink: de telelens van Moment kost dus iets van 150 euro, de Ulanzi 49 euro en de Black Eye zit daar tussenin met een verkoopprijs van 84 euro.

Telelens voor iPhone; Ulanzi, Moment en Black Eye
Van links naar rechts: de telelens van Ulanzi, Moment en Black Eye

Wat je moet weten over de iPhone en fotograferen met een telelens

Maar eerst even dit over smartphones en telelenzen. Als je gewend bent om te fotograferen met de standaardlens en de ultragroothoek, dan zul je sowieso even moeten wennen aan het werken met een telelens. Want hoe je het wendt of keert: bij een telelens of telestand op je smartphone ligt bewegingsonscherpte altijd op de loer. Hoe kleiner de beeldhoek (of hoe groter de vergroting), hoe moeilijker het wordt om de camera perfect stil te houden.

Met die extra kans op onscherpte, is het minder handig om met de automatische stand van je iPhone of Android-mobiel te gaan fotograferen. Als je uit de hand fotografeert, heb je baat bij een zo kort mogelijke sluitertijd, maar dan moet je die wel kunnen instellen of controleren. De standaard camera-app van je iPhone schiet daarin te kort, dus heb je sowieso een extra app nodig die je de volledige regie geeft over alle instellingen. Dat kan een betaalde app zijn zoals Camera+ of ProCamera, maar het kan ook gratis met de Lightroom mobile-app van Adobe. Als je dat doet, klik dan even naast de sluiterknop en kies de stand ‘Professioneel’.

Het nadeel van een snelle sluitertijd is dat je veel licht nodig hebt. Is het bepaald geen zonnige dag, dan is een statief meer dan handig als je met een telelens fotografeert. Het is een tip die vaak in de wind wordt geslagen, maar geloof me: in minder goede lichtsituaties levert het echt scherpere foto’s op.

Wat zit er in de doosjes?

De prijs voor het meest fancy doosje gaat naar Black Eye. Als je het openmaakt, rolt er behalve de lens, een wasknijper, een lensdop, een lensdoekje en een klein plunjezakje uit. De lensdop is opvallend genoeg van aluminium in plaats van het gebruikelijke plastic.

De Black Eye telelens voor iPhone in de verpakking
De verpakking van de Black Eye telelens

Ulanzi levert een heel compleet pakketje af. De lens zit samen met een wasknijper, een clip en een lensdoekje in een mooi etuitje. Bovendien krijg je van Ulanzi niet alleen een lensdop voor de voorkant van de lens, maar ook een voor de achterkant. Netjes!

De Ulanzi tele voor iPhone met hoes
De telelens + accessoires van Ulanzi. De hoes zit niet in het pakket.

Moment is qua verpakking de meest summiere van de 3: de lens zit in een eenvoudig zwart doosje waarin verder alleen nog een lensdop en een plunjezakje zit. Wil je nog een lensdopje voor de achterzijde, dan moet je die er los bij kopen à 10 dollar. Valt onder ‘klantje pesten’ wat mij betreft.

De Moment 58mm met losse hoes
De telelens van Moment met lensdop en mini-plunjezakje. De hoes moet je er apart bij kopen.

De iPhone-hoesjes

De hoezen van Moment en Ulanzi moet je er los bijkopen. Ook hier is er een prijsverschil: voor de hoezen van Ulanzi betaal je nog geen 25 euro, die van Moment kosten omgerekend en afhankelijk van het type hoes, tussen de 26 en 43 euro.

Moment

De eerste hoes die ik kocht bij Moment (voor mijn iPhone XR) was ongelooflijk robuust. De mensen van Moment bewijzen dat in een Youtube-video waarbij ze een iPhone meerdere keren lachend in de lucht gooien en op een harde ondergrond laten kletteren. Resultaat: geen schrammetje. Een minpunt van die hoezen is dat ze je ranke iPhone aardig wat dikker maken. Kennelijk vonden de mensen van Moment dat ook, want daarna ontwikkelden ze de Thin Case. De naam zegt het al: de hoes is een stuk dunner en toch verrassend stevig. Misschien wel té stevig, want het randje van de case dat over de voorzijde van de iPhone moet vallen, sluit niet goed aan op mijn iPhone 12.

Detail van het bajonetsysteem van Moment.
Detail van het bajonetsysteem van Moment.

Je zou denken dat de bajonetvatting van de hoes gemaakt is van aluminium, maar het is ‘gewoon’ kunststof. Toch houdt dat kunststof verrassend goed. En mocht het om wat voor reden te hard slijten, dan kun je bij Moment een los bajonetplaatje bestellen. Je hoeft dus niet meteen de hele hoes te vervangen.

Moment levert hoezen voor alle iPhones vanaf de iPhone 7, de Samsung S-serie, de Google Pixel en oudere OnePlus-modellen.

Ulanzi

De hoes van Ulanzi is vooral bij de randen minder stevig dan de Thin Case van Moment en voelt wat meer ‘plastic’ aan. Toch sluit deze hoes beter om mijn iPhone en ligt hij – vind ik – fijner in de hand. Het deel waarop de lenzen bevestigd moeten worden, is gemaakt van aluminium, dus slijtage lijkt me geen punt bij deze hoes.

De hoes met schroefdraad van Ulanzi
De hoes met schroefdraad van Ulanzi.

Nu ben ik een groot fan van de snelle bajonetvatting, maar eerlijk is eerlijk: het lukte prima om de telelenzen op de schroefdraad te draaien. Wel moet je bij het eraf draaien van de lenzen uitkijken dat het ding niet uit je handen kukelt. Ze zijn sneller ‘los’ dan je denkt. Het mooie van de hoes is natuurlijk dat je behalve de lenzen van Ulanzi zelf, ook andere lenzen met schroefdraad kunt gebruiken. Het bevestigen van de Black Eye-lens op de Ulanzi-hoes leverde overigens geen enkel probleem op.

Pixigo levert Ulanzi-hoezen voor de iPhone 11, iPhone 11 Pro en Pro Max, de iPhone 12, iPhone 12 Pro, Pro Max en de iPhone 12 Mini.

De telelens voor iPhone-test

Voor de testopstelling heb ik een iPhone 12 Pro op een statief gezet. Om elke vorm van bewegingsonscherpte uit te sluiten, heb ik een Bluetooth-afstandsbediening gebruikt om de foto’s te maken. Voor kennis & vermaeck heb ik ook de vaste telelens van mijn iPhone 12 Pro mee laten doen in de test.

De foto’s zijn onbewerkt, niet aangesneden en ook niet rechtgezet. Dit is wat de camera en de duizelingwekkend ingewikkelde software ervan hebben gemaakt. De originele foto’s zijn een tikkie scherper dan wat je hieronder ziet doordat de website alle foto’s wat ‘cruncht’ om ze zo klein mogelijk te maken.

Mocht je iets willen zeggen over de tuin op de foto’s: nee, dit is niet mijn eigen tuin, want die ziet er niet zo mooi opgeruimd uit 😉 Bij alle foto’s is scherpgesteld op de laatste paal van de pergola. De sluitertijd is 1/800, snel genoeg om eventueel wuivend gebladerte te bevriezen.

iPhone 12 Pro - ingebouwde telelens
iPhone 12 Pro – ingebouwde telelens
iPhone 12 met Moment Tele 58mm
iPhone 12 met Moment Tele 58mm
iPhone 12 met de Ulanzi Telephoto 65mm
iPhone 12 met de Ulanzi Telephoto 65mm
iPhone 12 met de Black Eye Portrait Tele
iPhone 12 met de Black Eye Portrait Tele

Wat meteen opvalt is dat de ingebouwde telelens van de iPhone 12 Pro iets meer inzoomt dan de opzetlenzen, terwijl de brandpuntsafstand kleiner is. In het centrum van het beeld ontlopen de 4 lenzen elkaar nauwelijks; de scherpte en doortekening zijn prima in orde.

Het grote verschil zit ’m aan de randen van de foto’s. De beeldkwaliteit van de ingebouwde telelens van de iPhone 12 Pro wint overduidelijk, direct gevolgd door de Moment-telelens. Als je de rand rechts bekijkt en de bladeren rechtsboven, dan zie je dat de Ulanzi-lens echt flink de onscherpte inschiet. Ook de Black Eye-foto heeft daar last van, maar wel veel minder dan de Ulanzi.

Als je een foto maakt met gedeeltelijk tegenlicht, dan kun je dat zien als een stresstest voor een lensfout die chromatische aberratie heet. Zo’n tegenlichtsituatie speelt zich af in de linkerbovenhoek van de foto. Als je goed kijkt, zie je blauwe randjes om de groene bladeren. Het gekke is dat de dure Moment-lens daar het meeste last van heeft. Zelfs de Ulanzi-lens maakt het niet zo bont. De Black Eye telelens doorstaat de stresstest het beste: er zijn bijna geen blauwe randjes te zien.

Nog een testje

In Valkenswaard doe ik nog eens een test met de 3 telelenzen. Maar de conclusie is niet anders. Wel valt me op dat de foto’s van deBlack Eye en de Ulanzi aan de rechterkant onscherper ogen dan aan de linkerkant. Daarop heb ik de hoes er weer afgehaald, er opnieuw opgezet en de lenzen goed aangedraaid (nee, niet met een waterpomptang hoor). Maar het resultaat blijft hetzelfde. Ook hier scoort de Black Eye net wat beter dan de Ulanzi-lens. De telelens van Moment torent daar echt weer bovenuit, al is de scherpte aan de linkerkant vergelijkbaar met de Black Eye.

Bij alle 3 de lenzen valt op dat er zogeheten kussenvorming optreedt. Ja precies, denk maar aan de vorm van een kussen 😉 Als je kijkt naar het gele bakstenen randje boven de poort, dan snap je wat ik bedoel. Is dat erg? Niet per se, al kan het bij strakke architectuurfoto’s vervelend zijn. Overigens kun je kussenvorming prima verwijderen in de betaalde versie van Lightroom mobile.

foto met iPhone 12 Pro
iPhone 12 Pro – ingebouwde telelens
Foto met Moment Tele 58mm
iPhone 12 met Moment Tele 58mm
Foto met Ulanzi Telephoto 65mm
iPhone 12 met de Ulanzi Telephoto 65mm
Foto met Black Eye Portrait Tele
iPhone 12 met de Black Eye Portrait Tele

Van tele naar super-telelens voor je iPhone

Stel dat je een iPhone 11 of 12 Pro hebt, dan kun je van de ingebouwde telelens een supertele maken met een extra voorzetlens. Nou ja, supertele: eigenlijk bereik je daarmee de vergroting van een standaard telelens op een spiegelreflexcamera. Maar voor een iPhone is dat heel wat. Als je de Moment-, Ulanzi- of Black Eye-telelens voor de tele van de iPhone zet, dan zou je denken dat de Camera-app dat wel snapt. Maar nee, die reageert met ‘wat heb ik nou aan mijn fiets hangen?’ en schakelt naar de verkeerde lens. Resultaat: een zwart vlak.

Soms heeft de camera-app een brainwave en doet-ie het goed, maar dan opeens zie je weer de zwarte rand van de opzetlens in beeld. Gelukkig is er een oplossing: met de camerafunctie in de app Lightroom kun je zelf bepalen welke lens je iPhone moet gebruiken.

Maar wordt het wat met zo’n supertele? Ook hier komen weer de verschillen in onscherpte naar voren, maar wat me als eerste opvalt is dat de beelden allemaal wat wolliger ogen. Je kunt achteraf natuurlijk nog heel wat doen in de nabewerking, maar zo uit de camera-app van Lightroom missen ze de gestoken scherpte van de standaardlens van de iPhone. En dan heb ik het hele setje op statief staan!

Zodra ik even uit de losse pols wil schieten, merk ik dat het lastig is om de iPhone met die relatief zware lens goed stil te houden, zeker als je in liggend formaat fotografeert. Toch levert de dubbele tele heel bruikbare beelden op, maar je moet je heel bewust zijn van de bewegingsonscherpte die op de loer ligt. Kies een heel snelle sluitertijd of gebruik een statief.

Het verschil tussen tele en 4x tele
Het verschil tussen tele en 4x tele
Moment Tele op de telelens van de iPhone 12 Pro
Moment Tele op de telelens van de iPhone 12 Pro
Ulanzi Tele op de telelens van de iPhone 12 Pro
Ulanzi Tele op de telelens van de iPhone 12 Pro
Black Eye Telephoto op de telelens van de iPhone 12 Pro
Black Eye Telephoto op de telelens van de iPhone 12 Pro

Conclusie

Jaaah, de conclusie: de plek waar veel mensen meteen naartoe scrollen 😉 Hebben we een winnaar? Van de 3 losse telelenzen levert de Moment Tele toch echt de beste beeldkwaliteit, al valt het me tegen dat ze voor die pittige verkoopprijs niet de lensfout van ‘de blauwe randjes’ hebben weten te elimineren. Helemaal omdat de veel goedkopere Black Eye beter scoort op dat punt.

Net zoals voor auto’s en combimagnetrons, geldt ook hier dat je de gulden middenweg moet zoeken tussen kwaliteit en je portemonnee. En in dit geval: wat je graag fotografeert. In een landschapsbeeld valt een onscherpe rand veel minder op dan bij een architectuurfoto. En als je de lens vooral koopt om portretten te kunnen maken, dan heb je meer dan genoeg aan de prima centrumscherpte van de Ulanzi. Kortom; maak een afweging wat het je waard is.

Met alle tests in het achterhoofd zie ik één lens als de slimste koop. De Black Eye Portrait Tele is van de meeste markten thuis en bijna de helft goedkoper dan de Moment. Da’s nogal een verschil!

Waar te koop?

Lissabon - foto met tegenlicht