fbpx
Boek over smartphonefotografie

Boekrecensie: ‘Focus op fotografie – Smartphonefotografie’

Nu dacht ik dat het boek Fotograferen met de iPhone al supercompleet was, maar het boek ‘Focus op fotografie: Smartphonefotografie’ van Jeroen Jazet doet daar nog weer een schepje bovenop. Het is geen bladerboek, maar echt een leerboek dat hier en daar flink de diepte in gaat. Hoe diep? Dat lees je in deze recensie.

Bookcover Smartphonefotografie van Jeroen Jazet

Auteur Jeroen Jazet is een professionele fotograaf die de smartphone in eerste instantie vanuit dat perspectief bekijkt. Tot voor kort keken pro-fotografen een beetje neer op de smartphone-als-camera, maar die tijd lijkt voorbij. Al wil dat natuurlijk niet zeggen dat een smartphone opeens geen beperkingen meer heeft.

Een bruidsreportage maken met een smartphone is bijvoorbeeld vragen om moeilijkheden – dat snapt iedereen – maar Jeroen Jazet legt heel duidelijk uit waar ’m dat precies in zit. Ik kan al wel verklappen wat de hoofdmoten zijn: de kleine sensor, de twijfelachtige ergonomie en het ontbreken van een instelbaar diafragma.

Ook de nadelen van de spiegelreflex steekt hij niet onder stoelen of banken. Met als schokkend beeld de foto van zijn spiegelreflexuitrusting die een volledige eettafel vult. OMG!

Tafel gevuld met spiegelreflexuitrusting

Maar wat kun je dan wél met een smartphone? Daarover gaat het hele eerste hoofdstuk, inclusief de valkuilen die je daarbij tegenkomt en tips om ze te vermijden. De auteur breekt daarbij meteen een lans om af te stappen van de automatische stand van je camera-app, maar zelf het heft in handen te nemen met de camerafunctie van de gratis Lightroom mobile-app. Wat een prima suggestie is. Je krijgt er ook meteen een handleiding bij om met Lightroom aan de slag te kunnen.

Portretten, landschappen en macro

Wat zijn de populairste onderwerpen onder smartphone-fotografen? Het is grappig dat er uit een poll onder de lezers van deze website bijna dezelfde onderwerpen als favoriet naar voren kwamen: portret, landschap en macro. En dat zijn ook meteen hoofdstukken 2, 3 en 4 in het boek die stuk voor stuk vol staan met tips, handvatten en aanwijzingen over standpunt, kleurgebruik, belichting en compositie. Het is echt een leerboek dat je heel gestructureerd bij de hand neemt en uitgebreid ingaat op de de materie.

Recensie boek Smartphonefotografie portretten

Wat ik zelf mooi vond om te lezen (en te zien), is het hoofdstuk over de uitsnedes en inkadering van portretten. Een portret kan zo veel winnen door het gezicht aan te snijden of juist extra ruim in het vlak te plaatsen. Het hoofdstuk bevat ook gaaf fotowerk van de auteur zelf. De fotovergelijkingen die je hierboven ziet, komen in vrijwel alle hoofdstukken voor. En dat zijn erg leuke afwisselingen die net een wat groter ‘aha-gevoel’ opleveren dan de tekst. En ze illustreren ook dat kijken iets anders is dan zien. Bijvoorbeeld bij de foto van een trapje in de haven. Had jij deze foto erin kunnen ontdekken?

Boekbespreking Focus op fotografie: Smartphonefotografie

Dat zijn wat mij betreft de tips en inzichten waar je mensen echt een stap verder mee helpt.

Nabewerking

Het vijfde en laatste hoofdstuk gaat helemaal over nabewerking in Snapseed en de mobiele versie van Lightroom, de apps die uiteindelijk het meest gangbaar zijn voor fotobewerking op je smartphone. In plaats van een reeks tips te geven, heeft de schrijver ervoor gekozen om een soort van handleiding te schrijven voor het gebruik van de apps.

Dus als je op zoek bent naar een duidelijke stapsgewijze uitleg die elke functie onder de loep neemt: met de bijna 60 pagina’s over Snapseed en Lightroom weet je in één keer waar alles voor dient en waar het staat. (Alhoewel: in de tekst staat niets over presets voor Snapseed of Lightroom.)

Uit de slof

Hoe uitgebreid en duidelijk de auteur alles ook behandelt: soms schiet hij een beetje uit zijn professionele slof. Bijvoorbeeld in de subhoofdstukken over Dynamisch bereik en HDR. Of je een HDR-foto altijd vanaf een statief zou moeten nemen, betwijfel ik, maar daar wil ik vanaf wezen. Maar het is toch wel pittig voor de lezer om hem (of haar) meteen met histogrammen-screenshots uit Photoshop te confronteren zonder uit te leggen wat dat nou precies is. Laat staan dat je aan de slag gaat met bracketing (handmatige HDR met losse foto’s) in Photoshop en de desktop-versie van Lightroom, terwijl daar volgens mij toch apps voor bestaan als je dat echt zou willen.

Macro?

Laat ik voorop stellen dat ik niets wil afdoen aan het hoofdstuk over close-up- en macrofotografie, want er staan echt interessante dingen in. Zoals bijvoorbeeld de manier om twee macrofoto’s te combineren zodat je onderwerp over een grotere afstand scherp is. Toch betreur ik de pro-uit-de-slof-opmerking in het boek dat een externe macrolens voor je smartphone meer een gadget is dan een serieuze optie. De auteur illustreert dat door een macrofoto die gemaakt is met een Nikon-spiegelreflex met macro-objectief te vergelijken met een foto die genomen is met een Olloclip-macrolens die een overdosis lensfouten bevat.

Tja, er zijn natuurlijk betere kwaliteit macrolenzen voor smartphones. Beetje jammer om mensen dat plezier te ontnemen, want je hoeft maar een paar blikken op Instagram te werpen om te zien hoe populair macrofotografie met de smartphone is.

Voor wie?

Weet je wat het lastige is van schrijven over smartphone-fotografie? Althans, wat ik lastig vind bij het bloggen op deze website. Veel mensen vinden het hartstikke leuk om beter te leren fotograferen met ‘de camera die je altijd bij je hebt’, maar daar zit vaak wel een voorwaarde aan: tips zijn meer dan welkom, maar het mag niet te ingewikkeld worden, want dan is het afhaakmoment snel nabij.

Het is net als met autorijden: je hebt een leuk autootje om van a naar b te rijden, maar dat wil niet zeggen dat je automatisch wil weten hoe de motorophanging in elkaar steekt of in welke hoek de ruitenwisserbladen staan ten opzichte van de voorruit. Laat staan dat je het nodig hebt om beter te kunnen autorijden.

Diezelfde worsteling meen ik ook te zien bij de schrijver van Smartphonefotografie. Tijdens het lezen is het voelbaar dat er een professionele fotograaf aan het woord is die zijn best doet om zijn kennis in begrijpelijke taal te filteren voor zijn lezerspubliek van amateurfotografen. En eerlijk is eerlijk: dat is voor pak ’m beet 95% gelukt.

De overige 5% vind ik hier en daar te simplistisch, af en toe te technisch en soms gewoon onnodig complex. Hoe je in en uit moet zoomen met je vingers is bijvoorbeeld zo gemeengoed, dat je daar echt geen uitlegfoto voor nodig hebt. Maar een uitleg met infographic wat nu het verschil is tussen contrastdetectie en fasedetectie bij autofocus, is in mijn ogen onnodige technopraat waar je als lezer eigenlijk niets aan hebt.

Ik geef toe: het is een balanceeract en je kunt niet iedereen pleasen. En wat is nou 5%? Want uiteindelijk is Smartphonefotografie een mooi leerboek dat de mogelijkheden van fotografie met je mobiel echt uitdiept.

Het boek Smartphonefotografie uit de serie ‘Focus op fotografie’ is verkrijgbaar via Libris, Bol.com en uitgever Van Duuren Media.

Lissabon - foto met tegenlicht